Thursday, November 18, 2010

Hari Raya Aidil'Adha

masih belum terlambat untuk aku mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil'Adha kepada semua yang mengenali diri ini. Minta ampun dan maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki. Minta halal kan lah makan minum insan yang tidak seberapa ini.

Biarlah aku bercerita satu per satu.

Malam Raya.
Aku gerak dari rumah pukul 8.30 p.m. Keluar awal sebab hendak mengantar rakan sepejabat abang aku ke Nilai. Kami mencari laluan alternatif untuk mengelak daripada kesesakan lalu lintas. Biasa lah, Malam Raya kan. Semua jalan sesak. Kami mengikut Maju Expressway atau lebih dikenali sebagai MEX Highway untuk ke Nilai. Ketika lalu di lebuhraya tersebut, aku ternampak sekumpulan orang yang sedang mengayuh basikal. Memang seronok tengok mereka sebab aku pun main basikal jugak. Tapi bukan macam budak-budak sekarang lah yang main 'FIXIE'. Aku main 'road bike' dan 'mountain bike'.

Sambung balik cerita aku tadi. Sampai sahaja di Nilai dah pukul 9.45 p.m. Lepas hantar rakan abang ku itu, aku terus pulang ke kampung. Mula-mulanya ingat mesti jalan tak sesak punya. Hurm. Akhirnya, lepas simpang empat lebuhraya LEKAS itu, Pehh!! Kesesakan lalu lintas yang melampaui batas. Selama beberapa jam aku berada di dalam kesesakan tersebut. Bayangkan lah. Sampai dekat jalan baru Bukit Putus itu pukul 10.45 p.m. Sampai kampung pukul 1 a.m. Gila kan? Siap tukar pemandu lagi dengan abang aku ini. Sampai sahaja di kampung. Tak ada cerita banyak. Terus makan dan tidur sebab keletihan yang teramat sangat.

Hari Raya.
Seperti Hari Raya yang biasa kita sambut, semua orang bangun awal. Makcik ku siapkan sarapan pagi untuk anak-anak buahnya yang ramai tetapi sarapan pagi nya ialah Nasi Himpit Kuah Kacang serta Lemang dan Rendang. Biasa lah. Dah nama pun Hari Raya, tak kan nak makan Nasi Lemak pulak. Selepas aku bangun, aku terus pergi mandi dan bersiap-siap untuk ke surau bagi menunaikan solat sunat Aidil'Adha.

Sepupuku

Sarapan Pagi

Selepas menunaikan solat tersebut, aku melalui hari-hari biasa seperti aku pulang ke kampung sekadar menjenguk sahaja. Seperti kebiasaan ketika pulang ke kampung. Memang tak sah kalau tak main bola di halaman kampung ku ini. Sempat aku merakam ketika sepupu-sepupu ku ini bermain bola.

Kebosanan Melanda Diri

Amy dan Iman
Abang Menunjukkan Bakatnya
Perebutan Bola Diantara Satu Sama Lain

Bola Mana?
Setelah puas bermain bola. Aku pun berehat seketika sebelum pulang ke Kuala Lumpur. Tepat pada pukul 6 p.m. Aku pun segera lah bersiap untuk pulang ke Kuala Lumpur. Walau bagaimanapun, Aku tetap kena menempuh kesesakan lalu lintas tapi Alhamdullillah lalu lintas itu tidak memakan masa yang lama. Alhamdullillah. Perjalanan ku dirahmati dan selamat. Aku sampai sahaja di rumah pada pukul 8.30 p.m.

Akhir Sekali,

Buchuk Masham

0 comments:

Post a Comment